Advocaten Moeten Strategischer Twitteren

In het januarinummer van Mr.-online, verscheen het volgende interview van Alieke Bruins met o.a. Mr. Chris Sent: ‘Advocaten moeten strategischer twitteren.

Advocaat Chris Sent (Richard Korver Advocaten) gebruikt Twitter in haar strijd tegen onrecht, en dan vooral op het gebied van onderwijs- en familierecht, jeugdzorg, privacy en slachtoffers, zo schrijft ze in haar Twitter-bio. “Opkomen voor de underdog was de reden dat ik na mijn vijftigste de advocatuur ben ingegaan. Via Twitter kun je op bepaalde gebieden veel teweegbrengen.”

Twitter heeft haar veel gebracht. Ze kwam erdoor in contact met Richard Korver bij wie ze nu werkt, het levert cliënten op en uitbreiding van haar netwerk. Ook ging ze via Twitter met andere advocaten samenwerken, bijvoorbeeld door samen artikelen te schrijven. “Door Twitter ben ik zelfs vegetariër geworden, na het zien van tweets van onder andere een overtuigd veganist over dierenleed.”

Sent twittert vooral om haar mening over maatschappelijke kwesties te geven en het recht te duiden. Dat spreekt veel mensen aan: ze heeft ruim 2.700 volgers en dat aantal neemt volgens haar de laatste tijd “met wel tien tot twintig per dag” toe.

In haar tweets richt ze zich regelmatig rechtstreeks tot politici, en soms ook tot een rechter. Zo bedankte ze een rechter na een zitting voor haar opvallend “scherpe, analytisch luisterende en kritische oor”: “#isnietvanzelfsprekend”.

Sent noemt Twitter een fantastisch marketinginstrument, dat ze heel bewust als zodanig inzet. “In de 280 tekens van een tweet kan ik goed laten zien waar ik voor sta. De beperkte ruimte dwingt me ook goed na te denken over wat ik schrijf en om bondig te formuleren.” Antwoord op individuele vragen geeft ze niet. “Zonder dossierkennis kan en mag ik niet adviseren.”